De WAB in de praktijk:

Yellowstone

Het Nederlandse Yellowstone, gespecialiseerd in payroll services en contractmanagement, is in de praktijk al druk bezig met de gevolgen van de nieuwe wetgeving. Benieuwd naar een situatie uit de praktijk? Laat je inspireren door deze klantcase. Klanten van Yellowstone zijn met name grote en middelgrote werving- en selectiebureaus die op projectbasis specialisten plaatsen bij voornamelijk beursgenoteerde ondernemingen. Volgens mede-eigenaresse Antoinette Willems heeft Yellowstone bij de oprichting ruim 20 jaar geleden al bewust gekozen zich niet met werving- en selectie activiteiten bezig te houden. Dit om geen concurrent te worden van haar cliënten. Maar hoe werkt dat nu met de nieuwe wetgeving?

Het belangrijkste inzicht: ze blijven zich ook na de invoering van de nieuwe wetgeving alleen payrollbedrijf noemen. Dit betekent voor Yellowstone een enorme administratieve uitdaging om aan alle richtlijnen te voldoen (inlenersbeloning, contracten met opdrachtgevers alsmede het aanpassen van de arbeidsovereenkomsten), maar het blijft wel duidelijk voor de klant.

Denk aan je toegevoegde waarde en bepaal je koers

“De meerwaarde zit in het ontzorgen van onze klanten door tijdelijke arbeid te leveren voor korte projecten. De hele ‘rompslomp’ wordt bij Yellowstone ondergebracht”, aldus Antoinette. “Daar waar cliënten bang zijn voor een hogere kostprijs is dit niet altijd het geval, omdat dit afhankelijk is van de arbeidsvoorwaarden van de (sector van) de inlener. Prijs is een belangrijk onderdeel, maar niet altijd de belangrijkste keuze om voor payrolling te kiezen. Het ‘ontzorgen’ van hun cliënten staat voorop.” Dit bevestigt de keuze van Yellowstone in de richting van payrolling. Het gaat ten slotte om meer dan alleen het plaatsen van mensen, namelijk het hele pakket.

Het kiezen van een richting is essentieel voor je toekomst. Maak als bedrijf in de flexbranche een duidelijke keuze: ga je voor payroll of ben je een uitzendorganisatie? Wacht niet te lang met het maken van deze keuze want het aanpassen van de vele contracten om compliant te zijn, is tijdrovend en de tijd dringt.

 

Bron: https://www.rabobank.nl/bedrijven/cijfers-en-trends/dienstverlening/update-december-2019/